Ongeveer 300 mensen van over de hele wereld bezochten op 29 september het hoofdkantoor van Bejo in Warmenhuizen, om deel te nemen aan het symposium Rode Biet en Knolselderij - Taste, Health & Innovation.

Rode biet en knolselderij zijn belangrijke gewassen voor de bedrijfsvoering bij Bejo en nemen wereldwijd in populariteit toe. Martin van der Voort, Sales Director bij Bejo, legt het als volgt uit: “Rode biet staat in de top vijf van gewassen in de portfolio van Bejo en is een gewas dat al enige tijd wereldwijd verbouwd wordt. Tegelijkertijd is er vanuit de rest van de wereld ook steeds meer aandacht voor knolselderij.” ‘s Werelds belangrijkste productiegebied van rode bieten is momenteel Oost-Europa, maar ook in andere regio’s zoals Zuid-Amerika wordt het gewas belangrijker. Hoewel West-Europa op dit moment drie keer meer knolselderij produceert dan de rest van de wereld bij elkaar, is er in een aantal nieuwe markten een toenemende interesse in dit veelzijdige en gezonde gewas. 

 

 

Het symposiumpubliek, onder andere bestaande uit telers, landbouwkundigen, marketingexperts en wetenschappers, luisterden naar een groot aantal presentaties. Thema’s die behandeld werden varieerden van productie- en veredelingstechnieken tot agronomie en marketing. Voor de meer technische presentaties over gewasbescherming en de productie van nieuwe variëteiten werden de deelnemers opgedeeld in twee groepen: één groep richtte zich op rode (en kleuren) bieten, de andere op knolselderij. 

Eén van de belangrijkste uitdagingen voor zaadveredelingsbedrijven zoals Bejo is het afstemmen van de verschillende eisen voor verschillende partners in de keten. Telers willen bijvoorbeeld een goede opbrengst, hoge kwaliteit en een resistentie tegen ziekten en plagen. Verpakkers en verwerkers willen producten die gelijkmatig en eenvoudig te verwerken zijn, terwijl de detailhandel sterker gericht is op het uiterlijk. Uiteindelijk bepaalt de consument. Smaak, textuur en uiterlijk moeten daarom altijd de grootste prioriteit blijven. 

Gezonde gewassen zijn winstgevend. Samen met veredelaar Jack van Dorp gaven onderzoekers van de teams fytopathologie en zaadtechnologie van Bejo uitleg over de aandacht die aan elke fase van het proces geschonken wordt. Van de selectie van nieuwe ouderlijnen tot de uiteindelijke kwaliteitsbewaking en zaadbehandelingen.

Rode biet staat in de top vijf van gewassen in de portfolio van Bejo en is een gewas dat al enige tijd wereldwijd verbouwd wordt. Tegelijkertijd is er vanuit de rest van de wereld ook steeds meer aandacht voor knolselderij.

Martin van der Voort, sales director

Marketing

Over de hele wereld worden nieuwe manieren ontwikkeld om rode bieten te verwerken en te vermarkten. In een presentatie van dr. Dorota Konopacka van het Poolse Research Institute of Horticulture, werd benadrukt hoe moderne voedselverwerkingstechnieken zoals magnetrondrogen en melkzuurgisting de productkwaliteit verbeteren en nieuwe mogelijkheden voor producenten bieden. “Rode biet wordt beschouwd als een gezonde groente en dat is zeker terecht”, benadrukt ze. “Het is een grote bron van foliumzuur en betaïne, stoffen die bijdragen aan de gezondheid van het hart- en vaatstelsel.” 

Ook worden er nieuwe markten voor knolselderij ontwikkeld, zoals werd uitgelegd door Ireneusz Ruciński, Sales Manager van Bejo in Polen. Knolselderij werd traditioneel vooral verkocht als losse groente, maar wordt in de supermarkten tegenwoordig aangetroffen in groentepakketten en een groot aantal verwerkte producten. Van tafelzuur, soepen en salades tot nieuwe trends zoals knolselderij-chips en -frietjes. 

Het ontwikkelen van een nieuw concept is één, maar uiteindelijk moet dit concept ook verkocht worden aan de consument. De Britse telers van G’s hebben hiervoor bijvoorbeeld het eigen merk ‘Love Beets’ ontwikkeld. Na de groei van de bedrijfsactiviteiten in Noord-Amerika, met verkoop van verse en verwerkte rode bieten en sappen, is het bedrijf nu op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden elders ter wereld. “We moeten innovatief zijn en communiceren met klanten en consumenten”, benadrukte Graham Forber, directeur van G’s. “Love Beets is een wereldmerk met een schitterende toekomst en er moet nog veel gebeuren.” 

Als de energie van de sprekers en de deelnemers tijdens het congres van Bejo een aanwijzing is, ziet de wereldwijde toekomst van rode bieten en knolselderij er rooskleurig uit.