Vorige maand is Bejo gestart met een serie trainingen voor een groep uientelers in Senegal. De groep kijkt ernaar uit om innoverende technieken te leren voor het telen van uien. Daarbij wordt gebruik gemaakt van hoge kwaliteit hybride zaden.

Dit zijn zaden van uienrassen die speciaal ontwikkeld zijn voor het West-Afrikaanse klimaat en leveren een hogere productie en een betere kwaliteit product. De hybride rassen presteren optimaal wanneer telers gebruik kunnen maken van moderne technieken op het gebied van zaaien, irrigatie, bemesting, oogsten en opslag

De trainingssessies maken onderdeel uit van een samenwerking tussen Bejo en JP Beemsterboer Food Traders. Het doel van het project is om hoge kwaliteit groenten op de markt te brengen. Alle aandeelhouders in de distributieketen zullen hier voordeel bij hebben. Voor telers betekent het een hoger inkomen, voor distributeurs en supermarkten een regelmatige aanvoer van uniforme producten. West-Afrikaanse consumenten profiteren van gezond, betaalbaar voedsel gedurende een langere periode in het jaar.

De telers in deze eerste groep zijn uitgekozen omdat zij al een voorbeeld vormden in hun regio. Zij hebben een innovatieve instelling en zijn geïnteresseerd in het uitproberen van nieuwe methodes. Wij verwachten dat andere telers hun voorbeeld zullen volgen. Deze eerste groep telers is nog een ‘pilot’-groep en het plan is om het aantal deelnemende telers elk jaar te verdubbelen. Het project focust voornamelijk op het geven van trainingen, maar investeert ook in nieuwe proef- en veredelingsstations, samenwerkingen met lokale banken, opleidingscentra en andere partners.

Area business manager André Dekker geeft verdere uitleg over het programma: “Om te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige vraag naar vers voedsel in Afrika, zullen de telers hun aanbod van verse producten flink moeten verhogen. Ondertussen vervullen supermarkten een steeds belangrijkere rol in de distributie van voedsel en wensen consumenten een consistente kwaliteit en voortdurende beschikbaarheid van groenten.”

En al deze groenten moeten bij voorkeur lokaal geteeld worden, vervolgt Dekker: “Met ons trainingsprogramma ondersteunt Bejo telers zodat ze voordeel kunnen halen uit de veranderende markt. Telers in Nederland hebben gedurende de laatste 50 jaar een vergelijkbare verandering meegemaakt. Dit zijn veranderingen die tijd en inzet vergen. Bij Bejo zien wij het delen van kennis met onze klanten over de hele wereld een onderdeel van onze taak en verantwoordelijkheid.”

Met ons trainingsprogramma ondersteunt Bejo telers zodat ze voordeel kunnen halen uit de veranderende markt.

Andre Dekker - Area business manager