De Fruit Logistica beurs in Berlijn was voor Bejo zeer geslaagd. We presenteerden ons assortiment kleurrijke smaak asperges, dat door de bezoekers en pers uitgebreid werd omarmd. Op de stand en bij ingang Noord was er tevens aandacht voor de rode meeldauwresistente ui Redlander (genomineerd voor de Fruit Logistica Innovation-award), Purple Power, de innovatieve groenteconcepten en het zaadverrijkingsmiddel B-Mox. Natuurlijk was er eveneens aandacht voor RIGHT from the START, het biologische programma van Bejo.

Erasmus: paarse salade asperge

Het asperge evenement op de stand trok veel belangstellenden. Maurice Deben en Günter Hugenberg gaven een korte presentatie om alle aanwezigen goed inzicht te geven in Bejo’s asperge programma en assortiment. Met de afsluiter ‘we colour up your asparagus sales’ gaven Maurice en Günter het startsein voor een netwerk gelegenheid en het proeven van de aspergerassen. ‘We willen de hedendaagse consumenten inspireren met verschillende kleuren en verschillende smaken’, legt Maurice uit. ‘De Erasmus is bijvoorbeeld een salade asperge, net als TriColore. Dankzij de korte bereidingstijd past het volledig in moderne voedingspatronen’.

De geïnteresseerden konden de paarse salade asperge Erasmus, de kleurrijke TriColore, een witte smaak asperge Cumulus geteeld als groen en net 10 centimeter onder de grond gestoken waardoor een combinatie van wit, groen en paars ontstaat in één stengel, maar ook de witte asperge Cumulus, de groene asperges Bacchus (anthocyaan-vrij) en Magnus in hun puurste vorm proeven en zelf de heerlijke smaak ervaren. Met recepten werd de promotie van de kleurrijke smaak asperges ondersteund.

Redlander, genomineerd voor Fruit Logistica Innovation award

De nominatie voor de rode meeldauw resistente ui Redlander bracht veel communicatie op gang. Met name de reductie van bestrijdingsmiddelen en het duurzame karakter zijn een waar pluspunt; daarnaast is de ui goed van smaak en geschikt voor meerdere gebruiksmogelijkheden.

Inspirerende concepten

Met Purple Power (met meer dan 40 beschikbare rassen in 15 gewassen) en innovatieve groenteconcepten als Coolwrap (cabbage rolls), Kohrispy (kohlrabi snacks) en Cool Carrot Candy (snack carrots) inspireerde Bejo haar afnemers verderop in de keten. Smaak, gezondheid en gemak zijn de pijlers van deze groenteconcepten en de Fruit Logistica is een belangrijk moment om te kunnen discussiëren met partners uit de hele keten. Smaak is een belangrijk item en Bejo investeert in smaak onderzoek om rassen met een toegevoegde smaak wetenschappelijke onderbouwing te geven. Dit gebeurt onder andere voor wortelen, aldus Christine Jong. Zij gaf tijdens Future Lab een boeiende presentatie over ‘It’s a matter of taste’. Bejo gelooft dat rassen met speciale smaakkarakteristieken de toekomst hebben.

Bejo ontmoette haar directe klanten als telers en plantenkwekers en verwelkomde daarnaast handelaren, verwerkers en retailorganisaties. De stand bood mogelijkheden om naast de eerdergenoemde items ook andere gewassen en rassen te bespreken. Bezoekers waren verrast over het gevarieerde aanbod. Concluderend mogen we de Fruit Logistica als een zeer goed en inspirerend evenement beschouwen.