Meer dan 550 mensen uit de hele wereld hadden zich aangemeld voor het Bejo Wortelsymposium in september 2017. De interesse voor het evenement, met het thema 'Taste, Health & Innovation', was zelfs zo groot dat we de deelnemers moesten opsplitsen in twee groepen. De afgevaardigden uit Oost-Europa en Azië woonden de eerste dag bij, en die uit de rest van de wereld (voornamelijk West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australazië) de tweede dag.

Op beide dagen kwamen diverse onderwerpen aan bod, waaronder vraag en aanbod op mondiaal en regionaal niveau, de ontwikkeling van nieuwe marketingconcepten, zaad- en veredelingstechnologieën, agronomische problemen en ziekten, maar ook gezondheidsvoordelen. Sprekers uit alle windstreken gaven een overzicht van de wortelproductie in verschillende regio's, met speciale aandacht voor Israël, de Verenigde Staten en Japan.

Uiteraard was netwerken ook een belangrijk onderdeel van de dag en de pauzes werden dan ook volop benut om oude kennissen te ontmoeten, nieuwe contacten te leggen en dieper in te gaan op de presentaties. Ook andere activiteiten tijdens de Open Dagen stonden in het teken van de wortel, zoals demonstraties van de worteloogst, een wortelproeverij op de demovelden en presentaties van de nieuwste wortelrassen uit ons uitgebreide mondiale assortiment.

Belangrijke groente wereldwijd

Wortelen zijn wereldwijd een van de belangrijkste groentegewassen: China heeft het grootste teeltgebied (130.000 ha), gevolgd door de Verenigde Staten (78.000 ha), Rusland (25.000 ha) en Brazilië (22.250 ha). Gezien de grote variëteit aan typen en rassen wekt het geen verbazing dat wortelen in veel uiteenlopende aanbiedingsvormen worden verkocht. Ondanks de diversiteit zijn Nantes-wortelen het populairst: zij vertegenwoordigen 40% van de totale wereldproductie. Andere typen, zoals Imperator, Flakkee, Berlicum, Chantenay en Kuroda, zijn vooral populair in specifieke regio's (Kuroda in Japan) of voor specifieke gebruiksdoeleinden (Imperator en Berlicum voor de verwerking).

Een andere reden voor de diversiteit van worteltypen en productiemethoden is dat de wortel als een van de weinige groenten voor elk onderdeel van de maaltijd kan worden gebruikt. Dit werd nog eens duidelijk tijdens de lunchpauze waar deelnemers bijvoorbeeld konden genieten van wortelsoep, wortelsla en wortelcake. Wortelen zijn ook een basisingrediënt voor veel sappen en smoothies, dus ze zijn inderdaad een zeer flexibel voedingsmiddel.

Een derde deel van de wortelproductie dient wereldwijd voor de export, terwijl in landen als Nederland, Israël en Denemarken tot zelfs de helft van de totale oogst aan het buitenland wordt verkocht. Het bedienen van dergelijke grootschalige markten vraagt om aandacht voor detail, in alle fasen van de teelt en toeleveringsketen, te beginnen met de kwaliteit van het zaad en het zaaiproces. "We verkopen geen wortelen, maar betrouwbaarheid", zegt Amos Yeger, gewasdeskundige in Israël. "Het grootste deel van de Israëlische export wordt verkocht aan Oost-Europa en vooral Rusland."

Veredelingsprogramma

In verschillende regio's overal ter wereld is steeds meer belangstelling voor Imperator-typen, maar Canada en de Verenigde Staten blijven de hoofdmarkt voor dit type wortel. Voor deze markt werkt Bejoaan een speciaal veredelingsprogramma voor de Imperator (naast diverse andere wortelveredelingsprogramma's) onder leiding van wortelveredelaar Rob Maxwell uit de VS. "We hebben de vorm en eetkwaliteit, maar ik wil de ziekteresistentie verbeteren, vooral gezien de huidige groei van de organische productie", zegt hij. Het programma heeft een aantal nieuwe rassen opgeleverd, waaronder vier 'schil- en snijdklare' typen, die naar verwachting de komende twee jaar op de markt zullen worden gebracht.

Zo zijn er de carotenoïden, die het immuunsysteem stimuleren en het lichaam kunnen beschermen tegen de effecten van zonlicht en hart- en vaatziekten

Richard de Leth

Veredelaars zoals Rob Maxwell en Wim Zwaan, manager wortelveredeling bij Bejo, houden zich bezig met de selectie van de gezondste en beste nieuwe rassen. Vervolgens zorgen de experts van de Bejo-afdelingen voor zaadpathologie en zaadtechnologie ervoor dat het zaad van deze rassen, dat aan telers over de hele wereld wordt geleverd, gezond en van de hoogste kwaliteit is, en wordt behandeld volgens de eventuele wensen van de teler. Bert Compaan, onderzoeksleider zaadpathologie bij Bejo, legt uit dat alle partijen zaaigoed uit de hele wereld aan diverse testen worden onderworpen voordat ze op de markt worden gebracht. De zaadlaboratoria van Bejo bieden een breed scala aan behandelingen, waaronder desinfectie, coating en priming. De meest recente innovatie is B-Mox-zaadbehandeling, een verbeterde manier van primen waarmee de kieming, beginontwikkeling, en uiteindelijk de kwaliteit van het gewas worden verbeterd. Wortelen zijn een van de eerste gewassen uit het Bejo-assortiment waarop deze technologie wordt toegepast. "B-Mox is meer dan alleen maar primen", aldus Bert. "B-Mox is een betere vorm van primen, gecombineerd met een innovatieve zaadcoating waardoor de uniformiteit en opbrengst van het gewas worden verbeterd."

Voor veredelaars en zaadwetenschappers, die nieuwe bedreigingen van ziekten steeds een stapje vóór moeten zijn, is het belangrijk dat plantpathologen hun meest recente bevindingen delen. Het was dus zeer interessant om Dr. Adrian Fox van Fera Science Ltd in het Verenigd Koninkrijk te horen vertellen over het jongste werk van zijn team op het gebied van wortelvirussen. Hij legde uit dat er tot 2012 slechts enkele kleinere onderzoeken zijn uitgevoerd in Europa, met name naar de combinatie van het peenvlekkenvirus/peenroodbladvirus, en het peengeelbladvirus.

De laatste tijd is vooral gezocht naar de oorzaken (virussen) die leiden tot wortelverbruining bij penen, aangezien dit kan resulteren in de afkeuring van grote partijen verse en verwerkte producten. Tegelijkertijd is ook het Carrot Necrotic Dieback Virus (tot voor kort bekend onder de naam Parsnip Yellow Fleck Virus) economisch belangrijker geworden voor telers. Sommige planten hebben meerdere virusinfecties. “Hierdoor kan het lastig zijn om te bepalen welke virussen welke symptomen veroorzaken", zegt Dr. Fox. Volgens hem hebben pathologen nog veel werk te doen om volledig inzicht te krijgen in deze complexe ziekten.

Gezondheidsredenen

Er zijn goede gezondheidsredenen aan te voeren om wortels te eten. Drs. Richard de Leth, doctorandus geneeskunde en voedingsdeskundige, heeft er enkele op een rijtje gezet. Zo zijn er de carotenoïden, die het immuunsysteem stimuleren en het lichaam kunnen beschermen tegen de effecten van zonlicht en hart- en vaatziekten. Als onderdeel van een vezelrijk dieet kunnen wortelen ook helpen het risico op ziekten zoals diabetes type-2, darmkanker en beroerte te verminderen.

Keten

"Bejo stimuleert de consumptie door nauw samen te werken met alle delen van de toeleveringsketen", zegt Daniëlle Bruin, Marketing & Communicatie Adviseur. "Met onze partners werken we aan diverse projecten in de keten. Daarnaast staan ook onze verkopers en veredelaars in nauw contact met elkaar. De ontwikkeling en introductie van nieuwe producten en concepten doen we het liefst in samenwerking met onze klanten.” Voorbeelden van deze recente introducties, die op verschillende markten in de wereld steeds populairder worden, zijn gekleurde wortelen, snackwortelen en enkele rassen die geschikt zijn voor het Cool Carrot Candy-concept van Bejo. Dit zijn rassen zoals Mokum, White Satin en Ibiza, ieder met een eigen consistente en karakteristieke zoete en aromatische smaak, een knapperige beet en opvallend uiterlijk.

 

Download presentaties: > http://bit.ly/DownloadPres28-09