Vrijdag 12 oktober a.s. is het ‘Thank a Farmer Day.’ Na het succes van vorig jaar kiest Stichting Boer Bewust dit jaar wederom voor een grootse publiciteitscampagne om de consument te vragen een klein moment stil te staan bij de vanzelfsprekendheid dat er elke dag voldoende en veilig voedsel beschikbaar is. Thema dit jaar is: ‘Ons voedsel, jouw vrijheid.’

Boer Bewust

Voedsel…, de winkelschappen liggen er vol mee. Iedere dag opnieuw. Niemand in ons land hoeft zich ook maar één dag zorgen te maken over de beschikbaarheid van voedsel. Dát schept volgens Boer Bewust een groot gevoel van vrijheid. Dat mensen niet na hoeven te denken hoe ze aan voedsel komen, of het wel veilig is. Daardoor de ruimte krijgen om zorgeloos en in vrijheid te kunnen leven. Om die reden heeft Boer Bewust ‘Ons voedsel, jouw vrijheid’ als thema gekozen voor ‘Thank a Farmer Day’ 2018.

Landelijke campagne groot succes

Vorig jaar communiceerde Boer Bewust de ‘Thank a Farmer Day’ via paginagrote advertenties in Telegraaf en Metro. Hiermee werd een bereik van 2,2 miljoen gerealiseerd. De online video werd in totaal 800.000 keer bekeken terwijl ‘Thank a Farmer Day’ met de hashtag #TAFD de hele dag trending topic was.

Breed draagvlak

De kern van de ‘Thank a Farmer Day’ campagne wordt gevormd door een filmpje waarin een groep boeren vanuit een zeer oprechte betrokkenheid en gepaste trots vertellen hoe begaan zij zijn bij het produceren van voedsel. Dit jaar wordt wederom gekozen voor een advertentie in een landelijk dagblad. Daarnaast zullen de uitingen van ‘Thank a Farmer Day’ via de online kanalen van de Persgroep en de TMG groep 1.500.000 keer getoond worden. Grote en toonaangevende partijen in de agribusiness die als partner van Boer Bewust sympathie tonen voor het initiatief, zullen op 12 oktober hun social media kanalen maximaal inzetten.

Achtergrond

Stichting Boer Bewust is een initiatief van een aantal boeren en heeft als doel de communicatie tussen de agrarische sector en de consument te verbeteren. Want te vaak nog wordt door verschillende groeperingen op basis van onvolledige informatie een mening gevormd over de sector. Daarnaast ziet Boer Bewust dat de consument steeds verder verwijderd raakt van de agrarische sector. Stichting Boer Bewust initieert de Nederlandse ‘Thank a Farmer Day’ niet om namens de boeren een ‘dank je wel’ te vragen, maar om bij consumenten bewustwording te creëren van het belang van het altijd beschikbaar hebben van voedsel en de belangrijke rol die de boeren daarin spelen.