Groentetelers en partners uit de keten van over de hele wereld kwamen samen in Warmenhuizen ter gelegenheid van de jaarlijkse Open Dagen van Bejo, die dit jaar plaatsvonden tussen 26 en 30 september. Zaken die u niet mocht missen: ons eerste True Potato seed ras Oliver F1, B-Mox, ons bijen programma en het wortelsymposium. Wereldwijde wortelexperts gaven presentaties tijdens dit symposium en tevens een blik op de toekomst van Bejo! In 2017 was er een recordaantal bezoekers uit alle delen van de wereld, met gasten afkomstig uit Azië, Amerika, Afrika, Australië en uiteraard Europa.

Bezoekers van de Open Dagen hadden de kans de nieuwste rassen in het veld te zien: van onze beproefde gewasveredelingsprogramma's voor wortelen, koolsoorten, uien en nog veel meer, tot nieuwere gewassen zoals sla. Er was ook een uitgebreide selectie kasgewassen te zien, waaronder tomaten, paprika's en augurken. Onze nieuwe introducties, zoals de plantui 'Boga', peterselie 'Prairie' en witte kool 'Report', wekten ook veel interesse. Tijdens de Open Dagen konden bezoekers gebruikmaken van onze Bejo Experience App. Met de smartphonetechnologie van de app konden ze relevante informatie opvragen bij hun rondgang in het veld en de tijden zien van rondleidingen, vervoer, enzovoort.

Miljoenen bijen

In onze foliekas, waar ook onze vruchtgewassen werden gedemonstreerd, toonden Bejo’s toegewijde imkers het belang van bijen voor de voortplanting van planten. Als producent van groentezaden, zijn we afhankelijk van bijen om een groot deel van onze gewassen te bestuiven: zonder bestuiving geen zaden. Bejo zet jaarlijks miljoenen bijen in voor de bestuiving van de gewassen en heeft haar eigen imkerijen in landen zoals Nederland, Frankrijk en Australië. Alleen al in Nederland telt Bejo meer dan 800 kolonies met 20.000 tot 40.000 bestuivers. De presentatie liet zien hoe wij kijken naar de mogelijkheden om met voeding en betere imkerijtechnieken sterkere bijenvolken te ontwikkelen. Ook kreeg de bezoeker informatie over de verschillende taken van de koningin, werkbijen en darren in de bijenkorf.

Een blik op de toekomst

Bezoekers hadden veel belangstelling voor de rondleidingen in onze Seed processing facility, die de bezoekers een indruk gaven van de reis van het zaad vanaf het veld tot aan het finale topkwaliteit eindproduct. De Seed Quality tour omvatte onze zaadschonings- en -verwerkingsinstallaties, ons zaadtechnologisch laboratorium en ons Research Center, maar ook de verpakkings- en opslagfaciliteiten. Deelnemers aan de rondleidingen kregen onze geavanceerde zaadbehandelingsinstallaties te zien en kwamen meer te weten over B-Mox, onze nieuwste zaadverbeteringstechnologie. Daarnaast kregen ze een blik op de toekomst met een presentatie van onze investeringsplannen voor nieuwe magazijn- en laboratoriuminstallaties die tussen nu en 2019 op de locatie in Warmenhuizen worden gebouwd.

Recente noviteiten

In de producttent konden telers, verpakkers, retailers en andere gasten enkele van onze meest recente noviteiten voor gewasproductie en -marketing ontdekken, waaronder het aardappelras Oliver F1, dat wordt geproduceerd uit True Potato Seed in plaats van uit traditionele knollen. Hierdoor is een snellere productie in meer verschillende situaties mogelijk. Op het gebied van marketing hebben we enkele nieuwe concepten die steeds populairder worden op verschillende markten overal ter wereld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onze Coolwrap-kool wraps, het Delicioni-concept met verse uien, en de Cool Carrot Candy-snackwortelen.

Wortelsymposium

Bejo staat wereldwijd bekend als toonaangevende ontwikkelaar van wortelrassen, dus het wekte geen verbazing dat het symposium van dit jaar, met als thema 'Carrots – Taste, Health & Innovation', erg populair was. De populariteit was zelfs zo groot dat de meer dan 500 deelnemers moesten worden verdeeld over twee dagen. Naast diverse presentaties met informatie over de vele aspecten van wortelproductie (zoals vraag en aanbod in de wereld, veredeling, lokale agronomische problemen en gezondheid) waren er ook praktische demonstraties in het veld. Er werd bijvoorbeeld getoond hoe wortelen worden geoogst met een Asa-Lift en er was een smaaktest waarbij diverse rassen geteeld onder verschillende omstandigheden (bodem, klimaat) werden vergeleken. De resultaten van de smaaktest werden geregistreerd door de smartphoneapp en live weergegeven in de tent.

Onze Open Dagen, met talloze presentaties van de nieuwste machines en technologie en de aanwezigheid van Bejo medewerkers uit ons wereldwijde netwerk, waren ook in 2017 opnieuw een niet te missen evenement voor iedereen die betrokken is bij de groenteproductie.